torstai 30. syyskuuta 2021

Nivelrikko ja lenkkeily osa 1

 Olen varmaan tässä vuosien saatossa kertonut polvivaivoistani ja viime vuonna saamastani nivelrikko diagnoosista. No, muutama viikko sitten polvi meni aivan mahdottomaan kuntoon. Hyvä kun pääsin kävelemään. Yritin tilata itselleni lääkäri aikaa, mutta eihän sellainen tahdo onnistua. Mullekin luvattiin soittaa uudelleen kun lääkärin kanssa on keskusteltu mitä tehdään (olinhan jo vuosi sitten käynyt lääkärissä). Toisella soitolla hoitaja kertoi et mun pitäisi jatkaa särkylääkkeiden syöntiä ja tehdä fyssarin antamia harjoitteita. Sanoin et en pääse kunnolla kävelemään kun kipu on niin kovaa. Siihen hän totesi että tarvitsisin sairaslomaa? Mä vastasin etten, vaan apua särkyyn. No hän lähti kysymään josko saisin jotain vahvempaa lääkettä. Ja sainhan mä uuden reseptin ja seuraavalle viikolle ajan konsultaatioon.

Lääkkeet onneksi auttoivat ja viikonloppuna uskaltauduin pienelle lenkille. Teimme isännän kanssa pari vuotta sitten listaa lähialueen luontopoluista ja muista mahdollisista lenkki kohteista. Nyt päädyimme kokeilemaan Ooperin luontopolkua. Polku ei ollut mun polvelle paras kun mentiin kalliota ylös ja alas. 









KatjaS

2 kommenttia:

  1. Nivelrikko taitaa kuule olla sellainen juttu että ei siihen taida auttaa kuin puukko. Minulla on ollut nivelrikko jo yli kymmenen vuotta ja yksi oikean jalan isovarpaan nivel on leikattu vuosia sitten . Ranteet, sormet, polvet ja lonkat on välillä niin kipeitä että joskus joutuu tosiaan turvautumaan kipulääkkeisiin mitä myös minulle on määrätty. Silloin ei puutarha työstä tule mitään. Minulla on myös tukijuttuja polveen ja ranteisiin ja ihme kumma niistä on kyllä apua. Näillä olen yrittänyt mennä eteenpäin koska mieliisti niihin leikkauksiin en mene. Kysy niitä tukia lääkäriltä minä sain aikoinaan töistä ilmaiseksi sellaisia. Ja saahan niitä itsekin käydä ostamassa. Rannetuet minulla on aina matkassa koska kipu voi alkaa kuin katkaisijasta kääntäisi.
    Kauniita maisemia olet kuvannut ja liikuntaa tosiaan kannattaa tavalla tai toisella pitää yllä koska tämä tauti vain pahenee.

    VastaaPoista
  2. Mulla on polveen sellainen tuki missä on ne ulkoiset kiskot. Se auttaa aika hyvin, mutta välillä tekee jonkun liikkeen mikä tuntuu vievän jalan kokonaan alta. Itse olen kärsinyt tästä polvesta pari vuotta, ja särky on sinä aikana lisääntynyt huomattavasti. Tiedän et mulla ei ole leikkaukseen mitään mahdollisuuksia vielä moneen vuoteen. Olisin kyllä valmis sitäkin kokeilemaan, jos sillä liikunta kyky palautuksia normaaliksi.

    VastaaPoista