perjantai 10. toukokuuta 2013

Kakku

Tänään onkin aamupäivällä hoidettu asioita kaupungilla. Ja iltapäivällä tehty kakku vanhemmalle tyttärelle. Kyllä sitä näköjään onnistuu kun vaan uskaltaa yrittää (ja on hyvät ohjeet). En ole meinaan ennen tehnyt karkkimassasta ruusuja, mutta nyt yritin. Ja ihan kohtalaisesti onnistui, vai mitä sanotte:



Ja tietty kukille lehtiä:



Osa näistä meni neidin kakkuun, ja osa neidin huomenna mummulle leivottavaan kakkuun. Tällaista meillä syödään huomenna:




Nyt mä jatkan taas vaihteeksi lätkän katselua.

KatjaS

torstai 9. toukokuuta 2013

Helatorstai

Olipa taas pitkästä aikaa mukavaa aamulla herätä ja huomata, että ulkona on melkein 9 astetta lämmintä. Tosin täällä tihutti vähän vettä. Mäkin tuskailin jo että kaikki suunnittelemani pihahommat jäävät väliin, mutta ei onneksi.

Aamupäivällä oli sitten kyllä hyvää aikaa leipoa lauantaisia synttäreitä varten kun ulos ei päässyt. Tällä kertaa kerrosleivoksistakin tuli vähän paremman näköisiä kuin vappuna. Ei kyllä vieläkään näytä samalta kuin ohjeessa.



Keittiöön siirtämääni kaappiin lisäsin hyllyjen reunaan vihdoinkin pitsit (olen suunnitellut sitä siitä asti kun kaapin siirsin). Eihän kotona voi ikinä olla liikaa romanttista hömppää?



 Sain suhjuisesta aamusta huolimatta tehtyä pihalla aikomani hommat. Eli nyt on salaatti, tilli, porkkana ja herne kylvetty. Viime viikolla laitoin jo sipulit ja ensimmäiset perunat. Ja tietenkin oli taas tehtävä pakollinen tarkastus kierros pihalla. Todella hyvin jo pensaisiin olikin tullut silmuja, osaan jo ihan lehtiäkin. Ja kukkasiakin löytyi ihan kiitettävästi. Niitä olikin sitten ikuistettava tännekin.

Tästä näkee, että lämmintä oli toisen pään
rappusilla.

Esikko

Valkovuokko

Aina niin ihania narsisseja

Kylmänkukka

Sininen meri jotain helmililjoja(?)

Anopin kotipaikasta tuotu pionikin sinnittelee hengissä

Viime syksynä laitettu tulppaani

Aamun sateen jäljiltä vesi pisaroita lupiinin lehdillä

Taidanpa ottaa kakkuni uunista ja suunnistaa takaisin pihalle nauttimaan auringosta.

KatjaS




















keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Spagetti purkki

Taas nähtiin viikonloppuna mitä tapahtuu kun isäntä menee keittiöön. Mulla on entinen spagetti purkki, sellainen kiva lasinen. Mä olen ihan muutaman viime viikon aikana nähnyt jossain kivan purkin (ihastelin mutta en ostanut kun mulla on jo), mutta mä en yhtään muista missä. Eilen kävin sitten kattelemassa josko löytäisin sen jostain. En edes muista millainen se oli, mut luotin siihen et tunnistan sen kun näen. No eipä näkynyt sitä mitä hain. Mut Sisustus Ideassa oli yksi valkoinen Brukan spagetti purkki. Enpä sit enää jatkanut sen etsimäni purkin metsästystä.



En mä nyt ihan pelkästään sen purkin takia kauppaan/kaupungille lähtenyt. Hain samalla kangasta nojatuolin päälliseen. Siis sen makkarissa olevan järkyttävän kulahtaneen/tummuneen. Ompelin siihen ihan vaan lakanan tyyppisen päällisen. On se ainakin puhtaampi, vaikkei kauneudella olekaan pilattu.



Tänään olin aamulla kuopuksen koululla äitienpäivä kahvilla. Oli todella hyvää sämpylää ja piparia (koululla leivottuja). Sen jälkeen kävin taas ruoka kaupassa, kuten muutama muukin ihminen. Prismasta sorruin ostamaan itselleni äitienpäivä kukan. Olen ihastellut samanlaisia jo viikon enkä enää pystynyt vastustamaan niitä. Aattelin et se on mulle hyvitystä kun jään kotiin isännän lähtiessä esikoisen ja miniä kokelaan kanssa laivalle. Kyllä muakin kysyttiin sinne, mutta toi risteily ei oikein ole mun juttu. Enkä olis kyllä halunnut noita muita keskenään kotiinkaan jättää. Eli mä jäin suosiolla kotiin.





Eipä muuta taas tällä kertaa.

KatjaS

tiistai 7. toukokuuta 2013

Reunuskiviä maitopurkeista

Mä luin pari viikkoa sitten vissiin Viherpihaa, ja siinä oli kuvia kun joku oli valanut betonista kiviä pihalle. Niissä oli kyllä laitettu mosaiikki palasia koristeeksi (siis ei lainkaan mun tyyliä), mutta idea oli muuten mun mielestä tosi hyvä. Mä kun olen jo monta vuotta tuskaillut meidän nurmikon reunuksen kanssa. Osassa sitä on laitettu lauta pystyyn (erottamaan  nurmikko ja sepeli) ja kukkamaiden kohdalla on kiviä. Ja siis se nurmikon leikkaaminen niistä reunoista voi olla hankalaa. Näitä maitopurkki kiviä kun upottaisi koko reunan mitan, niin johan rupeaisi sujumaan. Ja tietty ahneus iski tässäkin asiassa ja ilmoitin isännälle, että niitä tehdään niin paljon että riittää kukkamaan reunalla olevien kivienkin alle (saa syksyllä lisättyä multaa kun reuna nousee). Elikkä nyt mä olen viikon pessyt ja kerännyt niitä purkkeja. Voitte muuten uskoa, että niitä on jo kerääntynyt (meillä kuluu maitoa tollaset 30 litraa viikossa). Ei siinä muuten, mutta kun mä en tiedä minne mä alkaisin niitä nyt pinoomaan. Ja millaisissa laatikoissa.

Mä muuten tossa viikonloppuna pohdiskelin sitä mun valurautaista penkin päätyäni. Miltähän se näyttäisi jos sen laittaisi jonkun kukkamaan päätyyn vähän niinkuin aidaksi. En kyllä vielä keksinyt miten sen saa jäämään pystyyn, mutta se voisi olla ihan kivan näköinen. Tarvii varmaan jutella isännälle asiasta.

Loppuun pari kuvaa, mitkä ei liity yhtään maitopurkkeihin eikä penkin päätyyn:





Jos vaikka huomenna ajatus kulkisi vähän paremmin kuin tänään. Taikka sitten se on vielä melkein kaksi viikkoa tätä kun mä vahtaan telkkarista MM-lätkää.

KatjaS

maanantai 6. toukokuuta 2013

Ja taas maanantai

Miten noi viikonloput voikaan mennä noin nopeesti? Nytkin tuntuu ettei saanut mitään aikaiseksi.

Eilen sain sentään alakerran ikkunat pestyä. Ja ihan ilman meinaamista. Nyt on kyllä sen suhteen ihan hyvä fiilis. Ja sain eilen ommeltua meidän keittiön tuoleihin uudet päälliset. Roudasin ompelukoneen ja saumurin olkkariin telkkarin viereen ja "kattelin" samalla jääkiekkoa. Taisi kyllä enemmän mennä se jääkiekko tolle kuuntelu puolelle. Mutta nyt on päälliset tehty ja paikoillaan.

En tiedä tuliko vähän turhan romanttiset, mutta eipä väliä.

KatjaS

perjantai 3. toukokuuta 2013

Joku projekti valmiiksi

Sain eilen ne kaapit vaihdettua. Eli rahtasin makkarista vanhan (järkyttävän painavan) kaapin keittiöön ja keittiön kaapin vastaavasti makkariin. Keittiössä ollut kapea hyllykkö odottaa siirtoa esikoisen huoneeseen. Nyt on keittiön kaapissa roimasti tilaa astioille, mutta makkarissa olikin vaikeampi saada mahtumaan kankaat, askartelutavarat ja paperit jonnekin. Pienellä siirtelyllä sekin onnistui. Vielä kun muistaa mistä minkäkin löytää kun niitä tarvitsee, osa kun on vähemmän loogisessa paikassa.

Tässä pari kuvaa keittiöstä ennen muutosta (olin tietty jo siirtänyt sen hyllyn ennen kuin huomasin ottaa kameran)



Ja tässä jälkeen. Kuvia on hankala ottaa kun kaappi on keittiön kapeimmalla kohdalla.





Tein keittiöön samalla yhden taulun. Se tosin vielä hakee paikkaansa ja "pyörii" ympäriinsä.

Eli Ikean Ribba kehyksissä on mun vanha kummilusikka

Nyt taidan ruveta leipomaan esikoiselle kakkuylläriä ajokortin kunniaksi. Ja rippijuhla kutsutkin pitäisi laittaa kuoriinsa (sain ne vihdoin eilen valmiiksi, eikä siinä mennyt ihan viikkoakaan :) ).

KatjaS


torstai 2. toukokuuta 2013

Torstai maanantai fiiliksin

Siinä se vappukin sitten meni. Aattona juhlistettiin isännän synttäreitä, ja eilen tuli esikoisesta täysi-ikäinen.

Aattona saatiin se mun tuunaamaa palo ämpäri paikoilleen. Siitä tuli aikas hyvä, vaikka itse sanonkin. Olisi tosi mukava portin pielessä, mutta mä olen niin epäluuloinen, että pelkään jonkun varastavan sen. Siksi se laitettiin terassin aitaan. Ja nyt sitä on kyllä mukava ihastella keittiön ikkunasta.


Terassin laudat näyttää tosi karmeilta kun ne on ihan
 maalissa, mutta ne on tarkoitus vaihtaa.

Vappu aattona neuloin vielä kiireellä ennen vieraiden tuloa ne verhot esikoisen huoneeseen. Nyt kuulemma kelpaa kun huoneessa on aamulla todella pimeää.




Muuten lueskelin taas joitain sisustus lehtiä ja -kirjoja. Sitä ei kyllä saisi tehdä. Se kun pakkaa poikimaan aina kaikkia ideoita mitkä on pakko päästä toteuttamaan. Nytkin on muutama suunnitelma muhinut päässä niin, ettei yöllä tahtonut nukutuksi saada. Ja eilen kyllä aloittelinkin yhtä, mutta siitä lisää kun olen saanut sen valmiiksi.

Nyt on pohdinnan alla mitä tälle ihanuudelle keksisi. Eli valurautainen penkin pääty, yksi kappale. Eli penkkiä siitä ei ikävä kyllä saa tehtyä, mutta johonkin se olisi kiva laittaa. Ideoita otetaan kiitollisena vastaan.



Nyt mä kaivan mitan esille ja rupean mittailemaan kaappeja. Josko vaikka saisi vaihdettua niiden paikkoja. Kerron huomenna miten kävi.

KatjaS